Jobbsys.no har i mange år brukt Google Displaynettverket for å finne den rette kandidaten for våre kunder. Google Displaynettverket når ut til 90% av internettbrukere i hele verden, på mangfoldige nettsteder som nyhetssider, fagsteder, blogger, apper og andre google-tjenester som Gmail og YouTube. Med bannerannonser kan du målrettet nå din kandidat mens hen surfer på nettet og er i modus for å vite mer om ditt firma og stillingen dere ønsker å fylle.

Når er det lurt å bruke Google Display annonsering?

En utlysning i de tradisjonelle stillingsportaler kan få mange relevante søkere som matcher det firmaet ønsker. Vi har erfart at dette sjelden er tilfellet. De beste kandidatene er ofte under vingene hos et konkurrerende firma. Ikke alle er aktive søkere som saumfarer arbeidsportaler for stillinger som de kan identifisere seg med og søke på. Med bannerannonse i Google vil du få muligheten til å treffe kandidater mens de surfer på sine vante kanaler og nettsteder, eller i en app.  Du kan få oppmerksomhet og skape nysgjerrighet hos en kandidat som er i en fast stilling, men som likevel ønsker å se hva dere kan tilby. På den måten får du muligheten til å vise frem stillingen til de sterkeste kandidatene som du aldri ville ha nådd med en tradisjonell fulltekst i en stillingsportal.

Ikke bare for å selge et produkt

De fleste tenker på Google Displaynettverk som en måte å markedsføre et produkt eller merkevare på, generere produktbevissthet og øke salget. Vi i jobbsys.no ser på stillingsutlysning som et produkt, noe et firma ønsker å selge inn til den rette kandidaten. Det handler om å bruke verktøyet korrekt og ha god innsikt i kandidatprofilen. Vi må vite hvem er det vi leter etter, og segmentere riktig.

Kjøp av reklameplass for bannerannonser

I displaynettverket har vi mulighet til å legge opp bannerannonser i ulike størrelser som vises på forskjellige enheter (mobil, nettbrett, laptop, skjerm) og på valgte nettsteder. Dette kan være store og kjente nettsider over hele landet eller et nisjested. Det eneste som må til er at de støtter google-annonser. Visninger av bannerannonser kjøpes etter en auksjonsmodell som går ut automatisk, men det er viktig å ha riktig innstillinger på kampanjen. I årenes løp har vi kommet frem til hvordan vi på best mulig vis kan bruke Google Displaynettverk til å skape et engasjement rundt en ledig stilling. Vi skal ikke kun selge et produkt, men fremme en ledig stilling som i de fleste tilfeller vil være en stor livsendring for den kandidaten som til slutt får jobben.

Vårt kreativt team står for hele prosessen med Google Display bannere. Fra å produsere bannere som skaper oppmerksomhet etter kundens designprofil, legge opp kampanjen i Google Ads, til å følge med gjennom hele kampanjeløpet. Noen ganger må vi inn og gjøre justeringer underveis. Bannerne konkurrerer med alle andre som ønsker å bruke samme plassen, derfor er det viktig å holde øye med budgivingen slik at bannerne ikke blir utkonkurrert eller bli vist unødvendig fordi man står alene om å gi bud. Det er også viktig å følge med på hva som foregår ellers i kampanjetiden. Vi må passe på å korrigere budgivning dersom vi er midt i en høysesong for et salg, der det er mange som kjemper om plassen.

Kom i kontakt med kandidater på favorittnettstedene og -appene deres.

Vi tar med kunden gjennom hele prosessen der vi sammen finner ut hvem de ønsker å nå ut til og setter opp en kandidatprofil. Prisen for kampanjen er godkjent av kunden før vi setter i gang, og vi går aldri over budsjett. Kundene betaler for rekkevidden og klikkene på selve bannerne. Etter endt kampanje får kunden rapport. Denne rapporten gir oss en verdifull innsikt for alle kampanjene våre, og måler vår suksessrate.

Fredrikstad kommune benyttet seg av Google bannerannonsering da de var på utkikk etter undervisningsinspektør til Hauge barneskole. Kampanjen ble stilet ut til et flertalls nettsider blant annet Fredrikstad Blad, finn, abc-nyheter og TV2. Felles for de alle er at bannere ble vist både på forsiden og på artikkelside på alle enheter. Kampanjen var synlig for alle som kvalifiserte seg for kampanjens segmentering-kriterier.  

Nå ut til den rette

Med bannerannonser kommer du i kontakt med flere potensielle kandidater ved å bruke Googles optimaliseringsalternativer som:

  • søkeord
  • demografisk informasjon
  • beliggenhet
  • vaner
  • interesser

Kandidatprofil er grunnlaget for hele kampanjen, og viktig for å bygge opp en riktig målgruppe. For å skape oppmerksomhet, må vi bruke de rette virkemidlene på utforming av materiellet, og segmentere slik at bannerne vises til en som matcher kandidatprofilen. Vi kan for eksempel segmentere mot en kvinne på 25-34 år med sykepleierutdanning, som liker å lese nyheter på bussen på vei til sin nåværende jobb i sentrum av Tønsberg, og som liker å jobbe i hagen på fritiden.

Målbare resultater

Med Google Ads kan vi måle hvorvidt kampanjen har oppnådd de målene som er satt. Vi kan se antall klikk, hvilke nettsteder bannerne har blitt vist på, og hvem som har klikket (kjønn, alder, sted). Vi kan se hvilken enhet som har fått mest trafikk, og når på døgnet det har vært størst engasjement. Mulighetene er mange med dette verktøyet, og vi opplever å oppnå det vi ønsker: Å nå ut til den rette.

Vår lange fartstid med Google Ads, Displaynettverk og bannerannonser via Google gjør oss trygge på å kunne levere et godt tilbud og produkt til våre kunder.

Google display for ledige stillinger oppsummert.

Med bannerannonser får du vist frem bedriften og gjort kandidaten oppmerksom på at dere søker etter ny arbeidskraft. Med Google Display kampanje når du ut til de kandidatene som ikke søker aktivt, men som er i modus for å vite mer. Du slipper også å måtte bruke penger på å annonsere ut til kandidater som ikke er relevante for stillingen.

Vi hjelper din bedrift med å nå ut til den rette.

Hos jobbsys.no er alle stillingsutlysninger unike og behandles deretter. Det er enkelte stillinger som vi helt klart anbefaler å gå ut med en Google Display for å kunne nå ut til aktuelle kandidater. Ta kontakt med en av våre medierådgivere så hjelper vi deg og din bedrift med å finne den rette.

til kontaktskjema

Forfatter

Line Løvaas, senior grafisk designer

Line er senior grafisk designer og leveranseansvarlig i Jobbsys.no.
Hun har tidligere jobbet som visual merchandiser, og har en bred og helhetlig utdannelse innen visuell kommunikasjon. Hun har et godt og profesjonelt øye for detaljer, noe både vi og våre kunder nyter godt av.

 

A title

Image Box text