Estimert lesetid: 7 minutter
Nøkkelord: Kreativ annonsering  Meta  Facebook  Instagram  Messenger

I 2004 lagde Mark Zuckerberg og studiekameratene hans «Thefacebook». Det var en plattform forbeholdt studenter ved Harvard College, inspirert av analoge årbøker.

I dag er Facebook et kjent begrep for folk flest, og Zuckerberg står i front i selskapet som nå heter Meta.

Kanskje er det på en Meta-plattform du finner din neste ansatte? 

Innholdsfortegnelse

Hva vil det si å annonsere i Meta?

Selskapsnavnet Meta er ganske nytt, så for ordens skyld forklarer vi her:

  • Facebook byttet i oktober 2021 navn til Meta. Selskapet eier plattformene Facebook, Messenger, Instagram og Whatsapp.

  • Med det nye navnet Meta vil firmaet i større grad kunne representere alle sine produkter, samt introdusere og fokusere på sin nyeste satsning: Metaverse.

Metaverse er et spennende konsept som vi etter hvert også gleder oss til å utforske når det gjelder annonsering av ledige stillinger.

Tre kjappe om Facebook-kampanjer

Hva får du dersom du takker ja til en Facebook-kampanje?

Vi svarer på tre av de mest stilte spørsmålene vi får om dette:

 

 

Havner annonsen på flere kanaler enn bare Facebook?  
Ja! En facebook-kampanje er en pakkedeal som strekker seg over Facebook, Messenger og Instagram.
Audience network og flere steder kan også legges til. Totalt tilbyr Facebook 35 forskjellige plasseringer spredt utover disse kanalene. Man står fritt til å huke av og på alle kanaler og annonseplasseringer.

Når du ut til flere i en facebook-kampanje enn ved å poste et innlegg på egen profil/bedriftsside? 
Ja! Annonsesenteret på Facebook har mange muligheter for segmentering. Via dette kan du velge geografi og interesser som samsvarer med målgruppen. Ved å poste et usponset innlegg på egen profil eller bedriftsside, når du kun venner eller folk som allerede følger siden. 

Er du avhengig av å bruke store summer for å lage en god facebook-kampanje?
Nei! Nøyaktig hvor stort budsjett du trenger avhenger av hvor stor målgruppe du ønsker å nå og varighet på kampanjen. Våre medierådgivere vurderer dette sammen med deg i forkant av en kampanje og kommer med en anbefaling.

 

Tre kjappe om Facebook-kampanjer

Hva får du dersom du takker ja til en Facebook-kampanje? Vi svarer på tre av de mest stilte spørsmålene vi får fra kunder som vurderer dette.

  • Havner annonsen på flere kanaler enn bare Facebook?  
    Ja! En facebook-kampanje er en pakkedeal som strekker seg over Facebook, Messenger og Instagram. Audience network og flere steder kan også legges til. Totalt tilbyr Facebook 35 forskjellige annonseplasseringer spredt utover disse kanalene. Man står fritt til å huke av og på alle kanaler og annonseplasseringer.

     

  • Når du ut til flere i en facebook-kampanje enn ved å poste et innlegg på egen profil/bedriftsside? 
    Ja! Annonsesenteret på Facebook har mange muligheter for segmentering. Via dette kan du velge geografi og interesser som samsvarer med målgruppen. Ved å poste et usponset innlegg på egen profil eller bedriftsside, når du kun venner eller folk som allerede følger siden. 

     

  • Er du avhengig av å bruke store summer for å lage en god facebook-kampanje?
    Nei! Nøyaktig hvor stort budsjett du trenger avhenger av hvor stor målgruppe du ønsker å nå og varighet på kampanjen. Våre medierådgivere vurderer dette sammen med deg i forkant av en kampanje og kommer med en anbefaling.

 

Hvorfor annonsere på Facebook?

Facebook sto i lang tid nærmest alene som daglig brukt SoMe-plattform, og det finnes nok en generasjon med unge voksne der ute som opplevde at dette var en plattform ment bare for dem…

Så kom bestemor på banen og annonserte at potetene sto til koking. Mors ivrige deling av «kloke sitater» dukket opp i feeden, sammen med onkler som kommenterte på profilbildet ditt og ba deg hilse til pappa.

Plutselig var Facebook en plattform for alle, uansett alder, interesse eller teknologisk forståelse. Dette falt noen tungt for brystet, og de søkte til andre SoMe-kanaler. 

Betyr dette at Facebook er utdatert? Nei! 

I følge Ipsos SoMe Tracker for Q1 2022 bruker fremdeles 67% av Norges befolkning over 18 år Facebook hver dag. 

82% av Norges befolkning har profil – altså 3.484.000 personer. Selv om det har vært noe nedgang i aldersgruppen 18-29 år på selve appen Facebook, ser vi fortsatt en høy aktivitet i resterende aldersgrupper – fra 30 og til 60+.

Facebook er med andre ord fremdeles et godt utgangspunkt for å treffe flere målgrupper. Vi foretar alltid en stillingsanalyse i forkant av annonsestrategi, og Facebook – sammen med appene Messenger og Instagram – er en god annonsekanal for de fleste stillinger.

Nå unge voksne gjennom Instagram

Instagram ble en populær app for bilde- og videodeling da den ble lansert i 2010, og ble kjøpt av Facebook i 2012. Plattformen hadde over en million registrerte brukere innen to måneder etter lansering, og i dag er det over 1 billion aktive brukere verden over.

Kommunikasjonen ut til målgrupper blir stadig mer visuell. Annonser generelt får mer slagkraft jo bedre visuelt fremstilt de er. Derfor kan Instagram absolutt være en god kanal for å skape positiv oppmerksomhet rundt en ledig stilling.

  • Fun fact: Tre av våre ansatte bestemte seg for å søke på ledig stilling i Jobbsys.no etter å ha sett annonsen på Instagram. Dette med 1-2 års mellomrom mellom hver ansettelse.

I Norge har 67% av befolkning profil – altså 2.840.000. 44% bruker appen hver dag. Instagram er størst for aldersgruppen 18-29 år, tett etterfulgt av aldersgruppen 30-39 år. Det er en plattform i utvikling, som stadig kommer med nye måter å dele bilder og videoer på. 

Direktemeldingsappen Messenger

Messenger var originalt den innebygde chattefunksjonen i Facebook. I 2014 ble Messenger lansert som en frittstående app og plattform. For brukere som har Facebook-profil kan de åpne Messenger-appen når de skal chatte, men man kan også ha en egen Messenger-profil uten å være Facebook-bruker. 

Noen annonseplasseringer er forbehold Messenger-appen. På den måten kan du nå brukere som ikke har profil på Facebook, men likevel bruker Messenger.  

75% av Norges befolkning har profil på Messenger. Det er aldersgruppen 30-39 år som trumfer listen, etterfulgt av aldersgruppen 40-49 år. 

Noen av de mest brukte annonseformatene

En god pakkeløsning

En Facebook-kampanje består altså av mye mer enn et enkelt innlegg som kun vises på Facebook-veggen. Sammen med Instagram, Messenger og andre annonsesteder kan dette være en god pakkeløsning for din ledige stilling.

Snakk gjerne med en av våre medierådgivere om en Facebook-kampanje kan være noe for deg neste gang du skal lyse ut en ledig stilling. 

Forfatter

Ida Elise Østberg, grafisk designer / digital markedsfører

Ida er vår grafiske designer og digitale markedsfører. Hun har en bachelorgrad i journalistikk og utdanning innen grafisk design. Med sin tidligere erfaring som journalist, digital markedsfører, fotograf og nettsidedrifter har hun en kompetanse vi er svært fornøyd med å få her på huset.

ida@jobbsys.no | 469 41 380

 

A title

Image Box text