Med over 20 år på baken er det ikke rart at det har skjedd mye for vår bedrift. Med nytt navn og nye produkter var vi nødt til å fornye vår visuelle identitet.

Det var viktig for oss at den nye visuelle identiteten skulle vise hvem vi er, hva vi gjør, hvordan og hvorfor. Det var ingen enkel oppgave, og mange spørsmål å svare til på en gang. Men utfordringer er vi glade i. Vi synes det var gøy med et realt strategisk designprosjekt for vår egen bedrift.

Hva ville vi vise? 

Målsetningen for den nye visuelle profilen er å enkelt forklare hva vi gjør og kunne bruke elementene aktivt i vår egen markedsføring. Det er mange vi ønsker å formilde våre tjenester og produkter til, og det er viktig at vi blir forstått, oppfattet som relevant og ikke minst husket. Vi er stolte av hva vi gjør og vi ønsker å vise oss som kompetente aktører på markedet.

Tre hovedområder

Jobbsys.no består av tre hovedområder: medierådgivning, kreativt team og rekrutteringssystem.

Medierådgiverne jobber tett opp med våre kunder og har spesialkompetanse på markedsmiks og kanalvalg. Våre kreatører og grafiske designere på Kreativt team utfører oppdragene som medierådgiverne har avtalt med kundene, og har stålkontroll på segmentering og målgruppedefinering. Systemet vårt sørger for at jobbutlysningene blir publisert og er søkbare for kandidatene, og at våre kunder enkelt kan ta hele rekrutteringsprosessen og utvelgelse digitalt etter fristen har gått ut. 

Sammen er vi gull

Symbolet i logoen, vår hovedkomponent i den visuelle identiteten fremstiller våre tre områder i en pin. Den forteller våre kunder at hos oss får du den dybdekompetansen de trenger for å finne den rette der de faktisk er. Den forteller oss som jobber her hver dag at vi alle drar det samme lasset og har et felles mål. Vi er alle like viktige og våre fagområder er uunnværlige for å oppnå suksess for våre kunder. 

Endringen har gått fra push til pull

Fra vår oppstart i 1998 har vi gått gjennom flere store endringer. Ikke bare har vi endret virksomhetens fokusområder, men vi også gått igjennom flere navneskifter. Selv om vi har profilert ledige stillinger for våre kunder i over 20 år har arbeidsmetodikken naturlig blitt skiftet ut for å følge med i tiden. Vi har gått fra annonser i papiravis til å benytte alle digitale flater.

Sammen med våre kunder har vi også erfart at kulturen for å attrahere de best egnede kandidatene har snudd. Før kunne vi pushe ut annonser i de tradisjonelle kanalene. I dag må vi sørge for å skape oppmerksomhet i de kanalene kandidaten befinner seg i, for å så motivere de til å lese mer om stillingen vår kunde ønsker å besette. Dette er en kunst. For å mestre denne kunsten trengs det god kompetanse på flere områder. Logoen bruker vi aktivt for å fremstille nettopp dette. Vi identifiserer og lokaliserer med stor nøyaktighet i våre kampanjer på leting etter drømmekandidaten.

Profilmanual

Den fullstendige profilmanualen inneholder de elementene vi må ha for å visuelt fremstille oss slik vi vil. Med logo (symbol og logotype i flere varianter), fonter, fargeprofil og bildemaner forankret, har vi satt ned markedsplan, SoMe.-strategier og markedsføringsstrategi. Veien har vært lang, men nå som det står ferdig, gir den oss mer enn det det kostet. Vi har blitt glad i den lubne pin-symbolet vårt. Det tok ikke lang tid før våre nye kontorlokaler på Kreativt Team ble smykket med den. 

Resultat

Vår nye visuelle identitet har vært i bruk en god stund. Vi har erfart at vi med enkelhet kan fortelle hva vi driver med og også bli forstått. Målet er å øke forståelsen, men samtidig har vi opplevd et økt felleskap her på huset. Vi har forankret i kulturen at magien er produktet av oss alle sammen og vi alle er Jobbsys` hverdagshelter. Den nye visuelle profilen jobber for oss og vi er svært fornøyde og ikke minst stolte av resultatet.

Vi viderefører dette til våre kunder

Våre kunder skal vises fra sin beste side når de leter etter sine drømmekandidater. Derfor er det viktig at jobbutlysningene gjenspeiler bedriftens visuelle profil.

Les om når vi hjalp Norautron med dette HER (eller trykk på bildet). 

Forfatter

Line Løvaas, senior grafisk designer

Line er senior grafisk designer og leveranseansvarlig i Jobbsys.no.
Hun har tidligere jobbet som visual merchandiser, og har en bred og helhetlig utdannelse innen visuell kommunikasjon. Hun har et godt og profesjonelt øye for detaljer, noe både vi og våre kunder nyter godt av.

 

A title

Image Box text

Tilbake til sofakroken