Estimert lesetid: 3 minutter
Nøkkelord: Kommunikasjon, stillingstekst, stillingsutlysning

Din bedrift har behov for en ny ansatt. Du vet hvilke kvalifikasjoner aktuelle kandidater bør ha, og du vet hva den ledige stillingen innebærer. Neste punkt på listen er teksten til jobbutlysningen.

Hvordan skrive en informativ tekst som både treffer og frister til søk?

Mange som skal skrive tekst til jobbannonse opplever at de sitter med mye informasjon som kan være vanskelig å formulere riktig. En stillingsannonse har tross alt flere funksjoner som det er viktig å ha i bakhodet før man starter.

Med dette har man en klassisk jobbutlysning i boks. Men for å skille seg ut i mengden av annonser, kan det være lurt å tenke på følgende:

  • Ofte fungerer teksten som en potensiell søkers første møte med bedriften. Derfor bør den speile bedriftskultur og holdninger så interessant og reelt som mulig.

  • Formuler gjerne teksten på en uformell, men seriøs måte som snakker direkte til kandidaten og frister til søk.

Arbeidsmarkedet er stort, og de tradisjonelle plattformene er ikke lenger nok. Det er stor sannsynlighet for at drømmekandidaten allerede er i jobb og ikke aktivt leter på stillingsportaler. Vi må fange målgruppens interesse via digitale plattformer de ofte bruker. Med riktig tekst og blikkfang, kan annonsen trigge nysgjerrigheten og føre til at de søker.

Hvordan gjøre det?

God kommunikasjon er nøkkelen! Sørg for at budskapet er tydelig og selgende.

  • Hva er unikt med vår bedrift?
  • Hva slags førsteinntrykk ønsker vi at potensielle kandidater skal få?
  • Hvilke goder kan vi tilby våre ansatte? Gratis parkering, sentral beliggenhet, mulighet for videreutdanning, treningsmuligheter i arbeidstiden, hyggelig kantine osv.?
  • Hvordan er miljøet på vår arbeidsplass? Kan vi få en ansatt til å beskrive hvordan en arbeidsdag i bedriften oppleves?
  • Kommer bedriftens identitet frem i utformingen av teksten? Har vi skrevet for lekent når vi egentlig ønsker å fremstå som formelle? Eller virker vi formelle når vi egentlig ønsker å fremstå som litt mer lekne?

En stillingstekst kan sammenlignes med en avisartikkel. En god overskrift og ingress trigger til videre lesing.

På jobbsys.no publiserer vi mange stillinger hver uke, og vi har god kompetanse på tekst som treffer målgruppen. Test oss, da vel!

Forfatter

Mona Reppe, seniorrådgiver HR – Direkte Rekruttering

Mona er vår flotte seniorrådgiver HR, og firmaets språknerd. Hun har en allsidig bakgrunn som typograf, avdelingsleder, designer i reklamebyrå, markedskoordinator i bilbransjen og butikksjef i smykkebransjen. Til sammen har dette bidratt til at hun har god kompetanse på både medier og kundebehandling. 

mona@jobbsys.no | 476 51 072

 

A title

Image Box text