Google Display
– Hvorfor anbefaler vi Google Display for ledige stillinger?
Jobbsys.no har i mange år brukt Google Displaynettverket for å finne den rette kandidaten for våre kunder. Google Displaynettverket når ut til 90% av internettbrukere i hele verden, på mangfoldige nettsteder som nyhetssider, fagsteder, blogger, apper og andre google-tjenester som Gmail og YouTube.
Med bannerannonser kan du målrettet nå din kandidat mens hen surfer på nettet og er i modus for å vite mer om ditt firma og stillingen dere ønsker å fylle.
Når er det lurt å bruke Google Display annonsering?
En utlysning i de tradisjonelle stillingsportaler kan få mange relevante søkere som matcher det firmaet ønsker. Vi har erfart at dette sjelden er tilfellet. De beste kandidatene er ofte under vingene hos et konkurrerende firma. Ikke alle er aktive søkere som saumfarer arbeidsportaler for stillinger som de kan identifisere seg med og søke på.
Med bannerannonse i Google vil du få muligheten til å treffe kandidater mens de surfer på sine vante kanaler og nettsteder, eller i en app. Du kan få oppmerksomhet og skape nysgjerrighet hos en kandidat som er i en fast stilling, men som likevel ønsker å se hva dere kan tilby.
På den måten får du muligheten til å vise frem stillingen til de sterkeste kandidatene som du aldri ville ha nådd med en tradisjonell fulltekst i en stillingsportal.
Ikke bare for å selge et produkt
De fleste tenker på Google Displaynettverk som en måte å markedsføre et produkt eller merkevare på, generere produktbevissthet og øke salget. Vi i jobbsys.no ser på stillingsutlysning som et produkt, noe et firma ønsker å selge inn til den rette kandidaten.
Det handler om å bruke verktøyet korrekt og ha god innsikt i kandidatprofilen. Vi må vite hvem er det vi leter etter, og segmentere riktig.
Kjøp av reklameplass for bannerannonser
I displaynettverket har vi mulighet til å legge opp bannerannonser i ulike størrelser som vises på forskjellige enheter (mobil, nettbrett, laptop, skjerm) og på valgte nettsteder. Dette kan være store og kjente nettsider over hele landet eller et nisjested. Det eneste som må til er at de støtter google-annonser.
Visninger av bannerannonser kjøpes etter en auksjonsmodell som går ut automatisk, men det er viktig å ha riktig innstillinger på kampanjen. I årenes løp har vi kommet frem til hvordan vi på best mulig vis kan bruke Google Displaynettverk til å skape et engasjement rundt en ledig stilling. Vi skal ikke kun selge et produkt, men fremme en ledig stilling som i de fleste tilfeller vil være en stor livsendring for den kandidaten som til slutt får jobben.
Kom i kontakt med kandidater på favorittnettstedene og appene deres
Vi tar med kunden gjennom hele prosessen der vi sammen finner ut hvem de ønsker å nå ut til og setter opp en kandidatprofil. Prisen for kampanjen er godkjent av kunden før vi setter i gang, og vi går aldri over budsjett. Kundene betaler for rekkevidden og klikkene på selve bannerne. Etter endt kampanje får kunden rapport. Denne rapporten gir oss en verdifull innsikt for alle kampanjene våre, og måler vår suksessrate
Fredrikstad kommune benyttet seg av Google bannerannonsering da de var på utkikk etter undervisningsinspektør til Hauge barneskole. Kampanjen ble stilet ut til et flertalls nettsider blant annet Fredrikstad Blad, finn, abc-nyheter og TV2.
Felles for de alle er at bannere ble vist både på forsiden og på artikkelside på alle enheter. Kampanjen var synlig for alle som kvalifiserte seg for kampanjens segmentering-kriterier.
Nå ut til den rette
Med bannerannonser kommer du i kontakt med flere potensielle kandidater ved å bruke Googles optimaliseringsalternativer som:
– søkeord
– demografisk informasjon
– beliggenhet
– vaner
– interesser
Kandidatprofil er grunnlaget for hele kampanjen, og viktig for å bygge opp en riktig målgruppe. For å skape oppmerksomhet, må vi bruke de rette virkemidlene på utforming av materiellet, og segmentere slik at bannerne vises til en som matcher kandidatprofilen. Vi kan for eksempel segmentere mot en kvinne på 25-34 år med sykepleierutdanning, som liker å lese nyheter på bussen på vei til sin nåværende jobb i sentrum av Tønsberg, og som liker å jobbe i hagen på fritiden.
Målbare resultater
Med Google Ads kan vi måle hvorvidt kampanjen har oppnådd de målene som er satt. Vi kan se antall klikk, hvilke nettsteder bannerne har blitt vist på, og hvem som har klikket (kjønn, alder, sted).
Vi kan se hvilken enhet som har fått mest trafikk, og når på døgnet det har vært størst engasjement. Mulighetene er mange med dette verktøyet, og vi opplever å oppnå det vi ønsker: Å nå ut til den rette.
Vår lange fartstid med Google Ads, Displaynettverk og bannerannonser via Google gjør oss tryggere på å kunne levere et godt tilbud og produkt til våre kunder.
Google display for ledige stillinger oppsummert
Med bannerannonser får du vist frem bedriften og gjort kandidaten oppmerksom på at dere søker etter ny arbeidskraft. Med Google Display kampanje når du ut til de kandidatene som ikke søker aktivt, men som er i modus for å vite mer. Du slipper også å måtte bruke penger på å annonsere ut til kandidater som ikke er relevante for stillingen.
Vi hjelper din bedrift med å nå ut til den rette
Hos jobbsys.no er alle stillingsutlysninger unike og behandles deretter. Det er enkelte stillinger som vi helt klart anbefaler å gå ut med en Google Display for å kunne nå ut til aktuelle kandidater. Ta kontakt med en av våre medierådgivere så hjelper vi deg og din bedrift med å finne den rette.
Vil du vite mer om annonsering på Google?
Anne-Lene Spanthus
als@jobbsys.no
+47 469 32 591
Daglig leder