Stillingsannonsen som trigger til søk
– Hvordan trigge kandidaten til søk ved å fortelle akkurat passe.
Stillingsannonsen i det digitale skiftet
Kommunikasjon.no skriver at det digitale skiftet for alvor startet på tidlig 2000-tallet. Smart-telefoner og Internet of Things-enheter som alltid er tilkoblet internett er noe «alle» bruker i dag. For generasjon alfa (fra 2010 til 2025) og kommende generasjoner er ikke dette et skifte, men hverdagen. Den digitale hverdagen.
Hvordan påvirker dette stillingsannonsen?
Din ledige stilling må synliggjøres der dine fremtidige ansatte er. Mange av dine fremtidige ansatte treffes kun i sosiale medier.
Din ledige stilling må skape oppmerksomhet og trigge kandidater til handling, i en tid hvor mange aktører kjemper om det samme.
Helt klart en utfordring, men ikke umulig. La meg forklare.
Det handler om å treffe kandidaten der den er, til rett tid og med et kort budskap. Ifølge Kantar.no har en annonse anslagsvis tre sekunder på seg før seeren beveger seg videre til noe nytt. Noen vil også si at annonsen har enda kortere tid før seeren farer videre til det neste.
En god annonse er spennende og gir kandidaten lyst til å handle. I denne sammenhengen er handling klikket eller sveipen som tar kandidaten fra annonsen og inn i fullteksten, eller karrieresiden, for din ledige stilling.
Når både annonse og fulltekst føles riktig for kandidaten, søkes det. Det endelige målet er selvsagt at den helt riktige personen ansettes, og blir din nye kollega.
Reduser for mer smak
Som en god saus har også en annonse godt av å bli redusert. Kok ned innhold, spesielt språk og utseende, til det viktigste: Hva er utseendet (designmanual) og språket (tone of voice) til din bedrift? Hvilken stilling annonserer du? What’s in it for me, hvilke goder får en ansatt hos deg? Kanskje dere har en visjon, en punchline, et mål
Resten kan fokuseres på i fullteksten for stillingen, som kan gå helt i dybden og fortelle om hvem dere er, hva jobben dreier seg om og forventninger til søkeren.
Annonsen er forretten og fullteksten er hovedretten.
Les hva min kollega forteller om å skrive en fulltekst som treffer
Annonsen er forreten. Fullteksten er hovedretten. Ansettelsen? Det er desserten.
Det enkle er ofte akkurat passe
Mindre er mer sies det. Under ser du annonser i to ulike utførelser for et fiktivt firma som heter Dots. Dots er et konditori som har en ledig stilling til en konditor. De har et spenstig uttrykk og et ungt språk
I denne annonsen er det lagt vekt på overdreven animasjon, effekter og tekst. Det er satt på spissen for å få frem kontrasten til det enklere.
Kanskje i meste laget?
I denne annonsen er animasjon, effekter og tekst kraftig redusert. Kun det viktigste har fått lov til å komme med.
Akkurat passe?
Test oss ved din neste ansettelse
Vi blir kjent med deg og din bedrift, ditt språk og din visuelle profil for å tilpasse din ledige stilling til annonsen.
Våre medierådgivere hjelper deg med å finne en mediestrategi som treffer profilen du leter etter. Vårt kreative team designer annonsen og optimaliserer og følger opp kampanjen, fra start til slutt.
Vi lager annonser for stillinger i alt fra trykte aviser til digitale annonser på Snapchat, TikTok, Google, LinkedIn, Facebook og flere.
Vil du vite mer om hvordan vi lager annonser for din ledige stilling?
Sissel Nikolaisen
sissel@jobbsys.no
+47 469 32 591
Medierådgiver