Teknologiselskapet Cloud Master ønsket seg Trainee systemutviklere. I et utfordrende marked måtte vi lage en solid mediestrategi for å komme i mål. Det resulterte i så mange kvalifiserte søkere at Cloud Master ansatte flere enn opprinnelig planlagt.
Utviklere
Cloud Master leverer IT-tjenester til kunder som utvikler avanserte SaaS skytjenester. I forbindelse med en internasjonal IT-satsing på bærekraft skulle de utvide sitt utviklingsteam og var derfor på utkikk etter Trainee Systemutviklere.
Dette kunne være studenter som ønsket å kombinere en lønnet deltidsstilling med skole, eller noen som ønsket å begynne i en fulltidsrolle hvor de kunne utvikles til en profesjonell systemutvikler i løpet av 1-2 år.
I samarbeid med Cloud Master laget vi en omfattende mediestrategi som skulle vekke oppmerksomhet hos målgruppen, og vise fordelene ved å jobbe i Cloud Master.
Hvordan nå ut til kommende systemutviklere?
Vi ønsket å treffe kommende systemutviklere på de flatene der vi vet de beveger seg. Derfor satte vi opp en Google Ads kampanje hvor alle som søkte på spesifikke søkeord fikk opp en tekstannonse om de ledige stillingene. Søkeordene var relevante fagord tilknyttet programmene det var ønskelig at kandidatene hadde vært innom.
I tillegg satte vi opp en videokampanje på Youtube. Målet var at alle som var innom tutorials eller videoer relatert til programmene skulle få opp en teaser-annonse om de ledige stillingene.
Delingsverdi
Segmentering på kampanjene var spisset for å være sikker på at vi traff blink, men vi ønsket også å treffe familie og venner som kunne tipse videre til aktuelle kandidater. Selv i vår digitale hverdag skal vi ikke undervurdere jungeltelegrafen. Da vi planla strategien for annonser på Facebook, Instagram og Messenger delte vi derfor målgruppen i to:
Målgruppe en var rettet mot systemutviklerne, slik at vi også kunne treffe dem på andre tidspunkt enn når de jobbet i programmene. Dette for å oppnå en synergi-effekt, hvor potensielle søkere ville få opp jobbutlysningene flere ganger på flere steder og bli minnet på jobben.
Målgruppe to var rettet mot familie og venner. Her la vi veldig få føringer i segmenteringen, og vinklet fokuset i materiellteksten mot andre goder ved jobben, samt en oppfordring til å dele budskapet.
Mediestrategien for Cloud Master var nøye gjennomtenkt og ble omfattende. Kreativt team gjorde også en god jobb med å lage materiell tilpasset både målgruppe og kanal. Vi så fort at vi beveget oss i riktig retning i denne kampanjen
Anne-Lene Spanthus
daglig leder i Jobbsys.no
Fire nye ansatte
Det tok ikke lang tid før søknadene kom inn, og vi så at mange var interesserte i å bli Trainee hos Cloud Master. Selv om Cloud Master i utgangspunktet bare var på utkikk etter to nye ansatte, skjønte de raskt at bunken inneholdt flere kvalifiserte kandidater som de ikke ønsket å miste. Etter endt kampanje var dermed fire nye ansatte på plass!
Vi er glade for å se Helene, Maria, Tobias og Joakim på plass hos Cloud Master, og gratulerer begge parter!
