Hvorfor annonsere jobbutlysninger på Snapchat
– Gjør din ledige stilling synlig på din kanal i stadig vekst.
Mobilapplikasjonen Snapchat har siden 2011 tatt verden med storm. Appen har daglig 332 millioner brukere over hele verden. I Norge har 2.821.000 personer profil, og daglig er 49% av dem innom.
Med så mye trafikk og så mange muligheter, er vi ikke overrasket over at Snapchat er en god kanal å annonsere i.
For ledige stillinger også? Selvfølgelig!
Hva er Snapchat?
Av alle sosiale medier, er det Snapchat som i størst grad blir sammenlignet med kommunikasjon slik vi opplever det ansikt til ansikt i «den virkelige verdenen»:
Brukerne sender bilder og videoer til hverandre, som kun er tilgjengelige en kort stund. Brukeren får selv velge hvor mange sekunder snappen skal vises eller om den skal vises uten tidsbegrensning.
Uavhengig av hva man velger vil snappen forsvinne når mottakeren går ut av snappen.
Som i virkeligheten får du opplevd øyeblikket der og da, før det forsvinner.
Hva er Snapchat?
Av alle sosiale medier, er det Snapchat som i størst grad blir sammenlignet med kommunikasjon slik vi opplever det ansikt til ansikt i «den virkelige verdenen»:
Brukerne sender bilder og videoer til hverandre, som kun er tilgjengelige en kort stund. Brukeren får selv velge hvor mange sekunder snappen skal vises eller om den skal vises uten tidsbegrensning.
Uavhengig av hva man velger vil snappen forsvinne når mottakeren går ut av snappen.
Som i virkeligheten får du opplevd øyeblikket der og da, før det forsvinner.
To gode annonseformater
Mulighetene for annonsering i Snapchat er mange, men særlig to annonseformater blir anbefalt som best egnet til annonsering av jobbutlysninger.
Et av disse er det klassiske formatet Single image or video ads.
Selv om Snapchat hovedsakelig startet som en app ment for 1-1 kommunikasjon mellom brukerne, har kanalen flere funksjoner:
Med Snapchat Stories kan brukere legge til bilder og videoer på et eget album. Dette er tilgjengelig for kontakter i 24 timer. Her kan man også velge å gjøre albumet synlig for alle kontakter, eller kun en utvalgt gruppe.
Snapchat Discover fungerer som en slags nyhetsfeed hvor profesjonelle aktører kan publisere innhold. I tillegg oppdateres appen ukentlig med nye filter og annen underholdning for brukeren.
Snapchat jobber kontinuerlig med nye og spennende utvidelser av appen. Snapchat+ kom ut i juni 2022 og inneholder eksklusivt og eksperimentelt innhold for sine betalende brukere. Egne Snapchat-spill , AR-linser og Geofiltre er noen av funksjonene det blir spennende å se videreutviklingen av.
De siste årene har vi opparbeidet oss god erfaring med Snapchat som kanal for annonsering av ledige stillinger. Snapchat har skapt mange sterke annonseringsmuligheter på tvers av nye og gamle funksjoner.
Single image or video ads
En Single image or Video Ad er en annonse i Snapchat som legger seg mellom Stories. Det vil si at disse annonsene vil dukke opp når målgruppen din ser gjennom hva kontaktene deres har lagt ut på sine Stories.
Hva er Snapchat?
En Single image or Video Ad er en annonse i Snapchat som legger seg mellom Stories. Det vil si at disse annonsene vil dukke opp når målgruppen din ser gjennom hva kontaktene deres har lagt ut på sine Stories.
Dette er et annonseformat med mange fordeler:
God plass! Annonsen dekker hele skjermen.
God synlighet! For en gruppe som allerede har på lyd og ønsker å underholdes vil annonsene treffe godt og fange oppmerksomhet.
God plassering! Formatet når ut til de aller fleste som bruker Snapchat. Selv de som ikke har kastet seg rundt på alle nye funksjoner – men kanskje kun er på Snapchat for å se hva venner har lagt ut – vil få med seg disse annonsene.
Dette annonseformatet har stor kreativ frihet, noe som gjør at vi kan tilpasse formatet både etter hvilket materiell vi har tilgjengelig, hvordan vi ønsker å formidle budskapet, og hva som passer for den spesifikke jobbutlysningen.
Hva er Snapchat?
Dette er et annonseformat med mange fordeler:
God plass! Annonsen dekker hele skjermen.
God synlighet! For en gruppe som allerede har på lyd og ønsker å underholdes vil annonsene treffe godt og fange oppmerksomhet.
God plassering! Formatet når ut til de aller fleste som bruker Snapchat. Selv de som ikke har kastet seg rundt på alle nye funksjoner – men kanskje kun er på Snapchat for å se hva venner har lagt ut – vil få med seg disse annonsene.
Dette annonseformatet har stor kreativ frihet, noe som gjør at vi kan tilpasse formatet både etter hvilket materiell vi har tilgjengelig, hvordan vi ønsker å formidle budskapet, og hva som passer for den spesifikke jobbutlysningen.
Noen anbefalinger:
Ikke la dere lure av at det heter «Single Image or video ads.» Det soleklare valget er video. Snapchat-brukere forventer action og bevegelse fra annonsene her inne. Har man ikke mulighet til å publisere en faktisk video, vil en bildeserie eller animasjon og lyd lagt på være gull verdt.
Bruk lyd. De aller fleste som sjekker Stories gjør dette med lyden på. Enten det er noen som snakker, en stemme som leser opp noe eller musikk. Her er det lov å være kreativ. Men: Annonsen må selvfølgelig også tilpasses, slik at de som ikke har på lyd forstår konteksten.
Annonsene kan vare i alt fra 3-180 sekunder. Men hovedbudskapet må komme frem innen de tre første sekundene. Det er ca så lang tid du har til å overbevise målgruppen om å ikke scrolle videre. Den vanligste lengden på en annonse pleier å være rundt 10-15 sekunder.
Story Ads
Story Ads leveres mellom innhold og fremstår som et kort i Discover-seksjonen på Snapchat. Med et godt inngangskort kan man fange oppmerksomheten til Snapchattere som scroller seg gjennom Discover, klar for å la seg underholde. Om brukeren velger å trykke seg inn på ditt kort, kan du lage alt mellom 3-20 bilder og videoer som brukeren kan bla seg igjennom.
Story Ads
Story Ads leveres mellom innhold og fremstår som et kort i Discover-seksjonen på Snapchat. Med et godt inngangskort kan man fange oppmerksomheten til Snapchattere som scroller seg gjennom Discover, klar for å la seg underholde. Om brukeren velger å trykke seg inn på ditt kort, kan du lage alt mellom 3-20 bilder og videoer som brukeren kan bla seg igjennom.
Annonseformatet krever mer materiell og mer planlegging, men kan være utrolig effektiv også for ledige stillinger:
Ved å la brukere først velge selv at de ønsker å trykke seg inn på kortet, er du garantert brukere som er i modus for å finne ut mer om din ledige stilling.
Presenter det viktigste først, men her er det også rom for å bruke flere videoer og bilder til å fortelle mer om hva den ledige stillingen innebærer, vise frem arbeidsplassen og kanskje til og med vise frem noen fremtidige kolleger.Bare fantasien setter grenser for hva du kan bruke plassen til. Med knapper som linker rett til stillingsbeskrivelsen på hver video eller hvert bilde du bruker, velger brukeren selv om hen er klar for å lese jobbutlysningen eller om hen ønsker å bla seg videre for å se presentasjonen din.
Annonseformatet krever mer materiell og mer planlegging, men kan være utrolig effektiv også for ledige stillinger:
Ved å la brukere først velge selv at de ønsker å trykke seg inn på kortet, er du garantert brukere som er i modus for å finne ut mer om din ledige stilling.
Presenter det viktigste først, men her er det også rom for å bruke flere videoer og bilder til å fortelle mer om hva den ledige stillingen innebærer, vise frem arbeidsplassen og kanskje til og med vise frem noen fremtidige kolleger.
Bare fantasien setter grenser for hva du kan bruke plassen til. Med knapper som linker rett til stillingsbeskrivelsen på hver video eller hvert bilde du bruker, velger brukeren selv om hen er klar for å lese jobbutlysningen eller om hen ønsker å bla seg videre for å se presentasjonen din.
I likhet med Single Video or Image Ads har også dette annonseformatet stor kreativ frihet, men spesielt i dette formatet kan det lønne seg å lage en plan i forkant: Hvilken rekkefølge man ønsker å presentere videoene eller bildene i og hvor mye informasjon man ønsker å levere. Husk at ett bilde sier mer enn tusen ord, og en video sier mer enn et bilde. Ikke la snappene dine bli for teksttunge. Spre teksten over flere bilder og videoer for maksimal effekt.
Tips for å få til en vellykket kampanje
Å få en snapchat-kampanje opp og gå er i utgangspunktet veldig enkelt. Her er noen tips om hva du bør tenke gjennom i forkant:
Befinner min målgruppe seg på snapchat?
Ved ledige stillinger vil overraskende ofte svaret være ja. Det er flere aldersgrupper på Snapchat enn man kanskje umiddelbart tror. Men det kan lønne seg å gjøre en jobbanalyse i forkant, og vurdere hvor målgruppen til din ledige stilling befinner seg.
Hvor mye penger skal jeg putte på en Snapchat-kampanje?
På Snapchat velger man selv hvor mye penger man ønsker å bruke, og så vil Snapchat justere antall dager og antall visninger ut i fra dette. Her finnes ingen konkret fasit, men en oversikt over målgruppens størrelse kan være en lur pekepinn. Skal for eksempel kampanjen ut i en stor eller en liten by, eller kanskje dekke flere byer?
Hvilke annonseformater passer best for hva jeg ønsker å formidle?
Ønsker vi en kjapp «teaser» som lokker folk inn til fullteksten, eller ønsker vi god synlighet hvor vi påminner målgruppen om stillingen gjentatte ganger?
Snapchat selv uttalte i 2022 at de kampanjene som gjør det aller best på Snapchat har en kombinasjon av flere annonseformater samtidig. Slik får man vært til stede i alle former og fasonger.
Vi snakker gjerne med deg om vår erfaring med annonsering i denne kanalen. Våre medierådgivere sparrer gjerne med deg dersom du lurer på om dette kan være en god plass å annonsere din ledige stilling, og vårt kreative team hjelper deg gjerne med materiell som skaper oppmerksomhet og trigger til søk.
Vil du vite mer om annonsering i Snapchat?
Anne-Lene Spanthus
als@jobbsys.no
+47 469 32 591
Daglig leder